zaterdag, februari 02, 2008

Boekenbeurs Eusebiuskerk

Het goede voornemen om meer boeken te lezen dan te kopen wordt niet echt ondersteund met het bezoeken van een boekenbeurs. In de Eusebiuskerk in Arnhem was afgelopen weekend de jaarlijkse boekenbeurs van de Vincentiusvereniging. Hoewel ik al veel selectiever ben met kopen kwam ik toch met 11 boeken thuis. Dit zijn er enkele:

De bijenchoreograaf van Thijs Goldsmidt. Een klein uitgaafje ter gelegenheid van de jaarwisseling 2004-2005 voor de vrienden van Em. Querido's Uitgeverij BV, Athenaeum-Polak & Van Gennep en Nijgh & Van Ditmar. Bioloog Goldsmidt is vooral bekend van zijn boek Darwin’s hofvijver waarmee hij werd genomineerd voor de AKO literatuurprijs..

Bij de sectie natuur kwam ik twee boekjes tegen van een andere gedragsbioloog. Vogels in hun domein en Vogels onderweg. Van Luuk Tinbergen is weinig te vinden op internet. In mijn beleving zijn de vogelboeken van Tinbergen ruim bekend, maar hieraan begin ik nu te twijfelen.

Om mij te verdiepen in de cultuur van enkele van mijn voorouders had ik al wat boeken van deze Indonesische schrijver in mijn bezit. Hier kwam ik Meisje van het strand en De vluchteling tegen. Deze twee titels van Pramoedya Ananta Toer had ik nog niet en kunnen op de groeiende stapel te lezen boeken. Handige pagina van google waarbij schrijvers staan op nationaliteit.

Dit boek had ik al in mijn bezit. Echter was de conditie ervan niet al te best. Eerder vorige week zag ik het boek in een nieuwe uitgave in de winkel liggen. Ik was dan ook blij verrast hier een zeer net exemplaar te vinden van Tolkiens Brieven van de Kerstman. In dit boek staan brieven die de kinderen van JRR Tolkien elk jaar voor kerst kregen. Ze waren afkomstig van de noordpool en bevatten verhalen geschreven door de kerstman over wat er dat jaar weer was gebeurd.

Als laatste heb ik mij laten verleiden om dit boek nog te kopen. Over het algemeen ben ik niet zo weg van dit soort boeken. Vaak zie je ze voor kerst of vaderdag verschijnen. Boekjes met leuke spreuken of met de grappigste krantenkoppen. Dit boek bevat alle extremen van de dierenwereld. Een boek wat ik normaal niet zou hebben gekocht. Wat maakte het dan toch aantrekkelijk? Het is een uitgave van National Geographic. Zoals ik al eens eerder heb geschreven een garantie voor mooie fotos. Zo is ook dit boek weer een lust voor het oog.

1 Comments:

At 9:03 p.m., Blogger Bibliofilos said...

Leuke beurs, he? Ik laat deze nooit verstek gaan!

 

Een reactie posten

<< Home