donderdag, februari 07, 2008

John James Audubon

In het laatste weekend dat het nog te zien is, begeef ik me naar Teylers Museum. Hier ligt het duurste vogelboek ter wereld tentoongesteld. The Birds of America van de Amerikaanse vogelschilder John James Audubon (1785-1851) is voor het publiek toegankelijk. Niet alleen het duurste, maar ook het grootste.

Het boek is gewoonlijk veilig opgeborgen. Begrijpelijk gezien de kostbaarheid en uniekheid van dit werk. Ook het formaat maakt het niet makkelijk het boek even door te bladeren. Ik betwijfel of het vaak wordt ingezien, wat eigenlijk wel jammer is. Boudewijn Büch is verschillende malen bij Teylers geweest met het verzoek om het boek te bekijken. Of hij het ook daadwerkelijk heeft gezien weet ik niet. Voor mij was dit dus een unieke kans om dit wel voor elkaar te krijgen.

In vijf banden zijn de 435 gravures bijeengebracht. Vooraf had ik al een vermoeden van de omvang, maar desondanks word ik verbluft door het enorme en overwelgende formaat. Elke band heeft zijn eigen glazen vitrine. Opengeslagen op één van de paginas. Alle vijf even indrukwekkend.

Gelukkig is er naast de vijf opengeslagen delen meer te zien. Het werk van Audubon wordt in een historische context gezet door het werk te vergelijken met eerdere en latere vogelboeken, om zo de ontwikkeling van het vogelboek te kenschetsen. Onder deze werken zelfs een boek wat ik zelf in bezit heb.

Van Audubon sieren reproducties aan de muur op het oorspronkelijke formaat. Bovendien staan er bij enkele van de gravures ook een opgezet exemplaar van de vogel, zodat de schoonheid van de natuur en de gravures nog eens wordt benadrukt.

Na het zien van de tentoonstelling kan ik Boudewijn goed begrijpen dat hij zo graag het boek in had willen zien. Ik kreeg hiertoe de kans. Een eenmalige gelegenheid?

1 Comments:

At 1:41 a.m., Blogger Merlin Kristianti said...

Dengan skandal terbaru yang menebus satu situs poker on-line utama, banyak pria dan wanita mempertanyakan keamanan kamar poker online. Kebenaran sederhananya adalah atmosfir perjudian on-line yang samar, dan Anda selalu menjalankan kemungkinan ditipu ketika bermain dengan online.
asikqq
dewaqq
sumoqq
interqq
hobiqq
rajawaliqq
http://192.254.236.33/asikqq78/

 

Een reactie posten

<< Home